Σκιαγραφώντας συναισθηματικές καταστάσεις, οι εκπαιδευόμενοι ως συνδημιουργοί των έργων τους αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, ενδυναμώνοντας παράλληλα την δημιουργικότητα τους.
Στις σύγχρονες συνθήκες εργασίας, το άγχος και η εξουθένωση δηλώνουν παρόν. Ο εργαζόμενος καλείται να διαχειριστεί την ασυμφωνία των συναισθημάτων που βιώνει.
Η συναισθηματική ασυμφωνία πηγάζει από το διττό μοντέλο του «φαίνεσθαι» και του «είναι», δηλαδή η ασυμφωνία/διαφορά στο συναίσθημα που προκύπτει μεταξύ της αρμόζουσας συναισθηματικής μάσκας που «επιβάλλεται εκ της περίστασης» (;) / «πρέπει» να δείξει (;) ο εργαζόμενος και των πραγματικών συναισθημάτων του ιδίου.
- Τι γίνεται όμως όταν τα αναδυόμενα συναισθήματα φράζονται;
Η χρήση της τέχνης και συγκεκριμένα των εικαστικών δημιουργιών εμπλέκονται στην εκπαίδευση ως εργαλείο αναπαράστασης του βιώματος του εργαζόμενου.
Η τέχνη, και ειδικότερα οι εικαστικές δημιουργίες, αποτελούν σημαντικό μέσο στην εκπαίδευση, όχι μόνο για τους εργαζόμενους, αλλά και για τα παιδιά και τους εφήβους. Ας εξετάσουμε πώς η τέχνη μπορεί να επηρεάσει θετικά την ανάπτυξη και την εκπαίδευση τους:
- Διαδικασία Μάθησης: Η τέχνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση ως ένα δυναμικό εργαλείο μάθησης για τα παιδιά και τους εφήβους ενισχύοντας την κατανόηση και την επεξεργασία των μαθησιακών περιεχομένων μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες.
- Ανάπτυξη Φαντασίας και Δημιουργικότητας: Η τέχνη ενθαρρύνει τη φαντασία και τη δημιουργικότητα των παιδιών και των εφήβων, επιτρέποντάς τους να εκφραστούν ελεύθερα και να αναπτύξουν τις δικές τους ιδέες και έργα.
- Αυτοεκτίμηση και Αυτοσυνείδηση: Μέσω της τέχνης, τα παιδιά και οι έφηβοι μπορούν να εξερευνήσουν τα συναισθήματά τους, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους και την αυτοσυνείδησή τους, καθώς και να κατανοήσουν και να αντιμετωπίσουν δυσκολίες.
- Ομαδική Εργασία και Συνεργασία: Η τέχνη μπορεί να προωθήσει την ομαδική εργασία και τη συνεργασία μεταξύ των παιδιών και εφήβων προσφέροντας τους μια κοινή πλατφόρμα επικοινωνίας και δημιουργίας.
Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, η τέχνη γίνεται ένα ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο που ενθαρρύνει την ανάπτυξη και την ολοκλήρωση των μαθητών και των εφήβων.